mandag 13. februar 2012

De eldre innlegg: Muligens litt ferie..

Skrevet den 15.jul.2009  i den gamle powerbloggen  



Hei godtfolk!

Nå har bloggen gått litt ad undas igjen, så da må jeg selvfølgelig komme med en liten oppdatering!
På denne tiden av året er det jo meget varmt og hyggelig utendørs. Desverre er ikke dette noe spesielt hyggelig vær å jobbe med 3D i. Derfor har jeg heller hatt det hyggelig på annet vis den siste tiden.

Nå har det seg sånn at jeg har flyttet inn til Oslo der mye av min tid går med til å tilpasse seg bylivet (eventuelt å lage mat uten å starte noen branner eller pådra seg 2. grads forbrenninger). Nå begynner det å bli både okei og levelig her borte. Jeg kjøpte også en koselig tv som ble enda koseligere da jeg fant ut at jeg kunne koble opp datamaskinen til den. Så nå ser stuebordet slik ut:



Ellers har jeg vært på miniferie i Sverige hvor jeg plukket opp noen superkule tversoversløyfer. Det er alt for gæ'ærnt at slike kule ting ikke blir brukt oftere. Slik ser de ut!



Beklager den manglende bildekvaliteten, men det eneste brukbare her var min kule mobiltelefon..

Men det får være nok personlig sludder...!
På 3D-fronten har jeg retopologisert den godeste "gas man" (som han nå blir hetende). Det tok meg sikkert et par døgn sammenlagt og det har lært meg at jeg må planlegge bedre, og at jeg aldri må prøve å retopologisere tynne "formelige" objekter (slik som belter.. ugh!) fra scratch. De første dagene testa jeg ut forskjellige løsninger for å se hva som funka best. Konklusjonen er at retopologi i Zbrush er raskest og enklest, men ikke presist nok for små detaljer og former, mens de nye funksjonene i 3ds max 2010 er mer presise og gir mer kontroll selv om det tar mye lengre tid.... Og NEX funker dårlig til Maya 2009 :P Nå som jeg først har startet så godt på denne muren med teknisk pjatt, kan det også nevnes at jeg fant en super måte å bruke Unfold3D på. Etter man har lagt kuttene, og går inn for å relaxe med den "Surface adjustment"-knappen, kan man med fordel trykke "Automatic unfolding" etter hvert 4.-5. klikk på "Surface adjustment"-knappen. Dette gjorde underverker med uv'en.

Puh...!
Men jeg ble nå altså ferdig med å retopologisere hele figuren og alle deler av den. Om ikke annet var det en god øvelse i tålmodighet. Også er det så kjipt med de her superstraighte lineup-bildene av modellene i wireframe (særlig når jeg har posta mer og morsommere ting av samme figur litt tidligere). Dermed blir det en ny og funky variant!




Tjoho!
Den ligger nå på 12532 tris og jeg er ikke i humør til å optimalisere den...

Uhm... Ellers har jeg fått meg jobb, men jeg starter ikke før august, og jeg vil ikke påkalle ulykke eller lignende (æsj, er det et godt norskt ord for "jinx"?)... Så i første runde får det holde med det :P

Superpoweredit:
Så forøvrig at forrige innlegg var innlegg nr. 100 på bloggen.. Yay.. Hurra for meg..

Inntil videre..
Simon

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar